Als succesvol ondernemer deinst u niet gauw terug voor een uitdaging. U heeft een gerenommeerd bedrijf opgebouwd, contracten uit onderhandeld en vaak genoeg voor moeilijke besluiten gestaan. Het verkopen van een bedrijf, dat heeft u nog niet eerder gedaan. En juist het verkopen van een bedrijf moet in één keer goed. Wat is dan een goede deal en wat zijn dan de mogelijkheden?
Onze aanpak
Stap 1.
Voorbereiding
Bij Crown onderscheiden we grofweg drie fases in het verkoopproces: de voorbereiding, de marketingfase en de afronding. We beginnen met de voorbereidingsfase. In deze fase bepalen wij samen met u wat een geslaagde verkoop precies inhoudt. Wenst u bijvoorbeeld nog een periode als bestuurder aan te blijven of heeft u iemand op het oog wie uw positie zal overnemen? Deze en nog vele andere zaken zijn bepalend voor de manier waarop wij de rest van het proces insteken.
Doorgaans beginnen wij met het analyseren van uw bedrijf en de fusie-en-overname ontwikkelingen in uw sector. Aan de hand van deze analyses bereiden wij de belangrijkste verkoopdocumenten voor: een short-list met beoogde kopers, het informatiememorandum en een korte (anonieme) teaser. Hiermee kunnen wij uw onderneming optimaal positioneren in het verkoopproces.
Stap 2.
Marketing
Het benaderen van potentiële kopers vraagt om zorgvuldigheid.
Het is belangrijk om in de benaderingsfase zoveel mogelijk aansluiting te vinden met de potentiële kopers groep. Het benaderen van een concurrent (strategische partij) vereist bijvoorbeeld een andere aanpak dan een investeerder. Te allen tijde is daarbij één zaak heel belangrijk: een goede eerste indruk. De partijen op de short-list benaderen wij met een zo persoonlijk mogelijke boodschap. In eerste instantie wordt er vaak op anonieme basis informatie gedeeld. Pas na het tekenen van een geheimhoudingsverklaring wordt de naam van uw onderneming en aanvullende informatie gedeeld.
Het verstrekken van bedrijfsgevoelige informatie is onlosmakelijk verbonden met de verkoop van uw onderneming. Wij begrijpen dat dit een ingrijpende gebeurtenis kan zijn. Het is onwenselijk dat er vertrouwelijke gegevens op straat komen te liggen of dat vroegtijdig voor de buitenwereld kenbaar wordt dat uw onderneming te koop staat. Om dit te voorkomen zullen wij u bijstaan in deze informatievoorziening.
Vaak organiseren wij in deze fase ook kennismakingsgesprekken om de beoogde kopers een beter beeld te geven van de onderneming. Ook hebben deze kennismakingsgesprekken als doel om het enthousiasme bij de potentiële koper te versterken. Beoogde kopers wordt vervolgens gevraagd om de interesse concreet te maken in de vorm van een indicatief bod.
Op basis van de ontvangen biedingen zullen wij samen met u een keuze maken met welke koper de volgende fase van het verkoopproces wordt ingeluid. Om hierin een weloverwogen keuze te maken, zullen wij de verschillen per bieding inzichtelijk maken. De hoogste bieding is niet per definitie de beste bieding en de laagste niet de slechtste. Van belang is dat wij uw wensen vooropstellen en gezamenlijk bekijken welk bod hier het beste bij aansluit. Met deze partij wordt een intentieovereenkomst uit onderhandeld.
Stap 3.
Uitonderhandeling en afronding
Nadat de intentieovereenkomst is ondertekend zal de koper een boekenonderzoek in gang zal zetten. Wij leiden dit proces in goede banen door het coördineren van de informatievoorziening, het oplossen van mogelijke issues en het bewaken van de doorlooptijden. Op basis van de bevindingen in het boekenonderzoek zal er een koopovereenkomst worden uitgewerkt. Hiervoor werken wij nauw samen met externe juristen met een bewezen staat van dienst.
Bij Crown Deal Partners vinden wij het belangrijk om u op een professionele en zorgvuldige manier bij te staan bij de verkoop van uw onderneming. Het is een mijlpaal voor u als ondernemer die maatwerk vereist. Wij maken het proces voor u begrijpelijk en houden het transparant. Samen met u realiseren wij de best mogelijke deal met als resultaat de verdiende kroon op uw succes als ondernemer.
Zo pak je het aan:
Een écht succesvolle verkoop
Wat zijn de belangrijkste factoren in een succesvol verkoopproces? Samen met onze partner Grant Thornton bieden wij in deze whitepaper verhelderende inzichten met betrekking tot deze vraag. Daarnaast geven onze collega's vanuit verschillende disciplines tips waarmee u zich optimaal kunt voorbereiden op een succesvolle transactie.