Het doen van overnames is een krachtig instrument om groei en strategische doelen te realiseren. Er zijn een aantal kritische succesfactoren om op te letten tijdens een overnameproces. Het is onder meer belangrijk de juiste targets in het vizier te krijgen en te toetsen of de bedrijven bij elkaar passen. Het doen van overnames vergt geduld, discipline en een gestructureerd proces.
Onze aanpak
Stap 1.
Marktanalyse en het in kaart brengen van overnamekandidaten
De eerste fase is het in kaart brengen van de markt en de bedrijven die binnen de overnamestrategie passen. Dit vraagt om de nodige creativiteit. Wij doen ons uiterste best om een zo groot mogelijk aantal potentiële kandidaten in de markt te vinden. De kans dat bedrijven niet willen verkopen, of achteraf toch niet blijken te passen in de overnamestrategie is groot. Het is om die reden belangrijk om in de eerste fase meerdere potentiële targets te identificeren. Op deze manier vergroot u de kans op een succesvolle overname.
Stap 2.
Benaderen overnamekandidaten
De vervolgfase is het benaderen van de geïdentificeerde overnamekandidaten. Dit vraagt om een zorgvuldige aanpak en geduld. Sommige bedrijven staan direct open voor een gesprek, bij andere duurt het langer. Doorgaans stellen wij in deze fase ook voor om een of meerdere kennismakingsgesprekken te voeren. Op die manier wordt het ijs gebroken en krijgt u een beter beeld bij de eventuele match tussen deze onderneming en uw eigen organisatie.
Stap 3.
Managen verkoopproces
Nadat de juiste kandidaat is gevonden begint het overnameproces. Dit proces bestaat uit onderstaande stappen.
- Opvragen informatie
- Waardering
- Uitbrengen indicatief voorstel
- Onderhandelingen intentieovereenkomst
- Boekenonderzoek
- Uitonderhandelen transactiedocumenten
- Closing bij notaris
Benieuwd wat wij voor u en uw onderneming kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!
Klaar voor de volgende stap?
Bij Crown geloven wij dat een goede analyse aan de voorkant, in combinatie met een strak proces en een mensgerichte aanpak de sleutel vormt voor een succesvolle M&A strategie.